دلایل کند شدن گوشی و حل مشکل آن

دلایل کند شدن گوشی و حل مشکل آن

اگر گوشی شما نیز سرعت پایینی دارد و کند کار می کند، توصیه می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.
معمولا علت کند کار کردن گوشی شیائومی، سامسونگ، هوآوی و غیره تفاوتی نداشته و دلایل بروز این مشکل در تمام گوشی ها یکسان است.

کند کار کردن گوشی یکی از مشکلات رایجی است که کاربران این دستگاه با آن مواجه شده و از آن رنج می برند. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در گوشی های اندرویدی و آیفون می شود.

اولا برخی از شرکت‌های گوشی سازی محصولات با کیفیتی تولید نمی‌کنند. بنابراین ترجیحا از برندهای معتبر که این مراحل را رد کرده‌اند گوشی خریداری کنید.

ثانیا برخی از گوشی‌های شرکت‌های مطرح هم برای مصارف بسیار ساده طراحی شده‌اند و توانایی اجرا کردن بسیاری از برنامه‌ها را ندارند. بنابراین باید متناسب با نیازهای هر فرد گوشی خریداری شود و نباید از آن انتظار نادرستی داشت.

ثالثا اگر گوشی خیلی قدیمی دارید نباید انتظار کارایی بالایی از آن داشته باشد. اگرچه گوشی‌ پرچمدار معمولا برای بازه‌های 5 ساله و گاهی بیشتر هم می‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند. اما گوشی‌های میان رده و اقتصادی چنین توانایی ندارند. بنابراین اگر گوشی شما خیلی قدیمی است به جای اینکه دنبال دلایل یواش شدن آن باشید بهتر است تعویض را در نظر بگیرید.

اگر شما هم با مشکل کند بودن گوشی مواجه هستید توصیه می کنیم مواردی که در این بخش به آن اشاره می کنیم را بررسی نمایید.

1- اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

احتمالا این مورد را قبلا هم به عنوان یکی از دلایل کند شدن گوشی شنیده‌اید اما باید بگوییم وجود تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها در محیط پس‌زمینه می‌تواند علت کند شدن گوشی باشد. طی مرور زمان ما اپلیکیشن‌های متعددی را در گوشی خود نصب می‌کنیم و در این حین حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده را هم فراموش می‌کنیم. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها برای به‌روز کردن اطلاعات خود، اتصال به اینترنت یا نظارت بر دیگر بخش‌های سیستم، از منابع موجود در پس‌زمینه استفاده می‌کنند و همین می‌تواند دلیل کند شدن گوشی شود.

6 علت کند شدن گوشی + راه های افزایش سرعت گوشی | دیجی‌کالا مگ

اولین کاری که در راستای افزایش سرعت گوشی باید انجام شود، حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده است. خوشبختانه، نسخه‌های جدید اندروید این کار را ساده‌تر از گذشته کرده‌اند و به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی که در مدت زیادی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به‌صورت یک فهرست در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

2-پر شدن یا خرابی حافظه داخلی اولین دلیل کند شدن گوشی

در بسیاری مواقع، علت کند شدن گوشی از فرسودگی یا پر شدن فضای آزاد حافظه داخلی دستگاه ناشی می شود.

پر شدن ظرفیت حافظه موجب کاهش سرعت ذخیره اطلاعات و داده ها و متعاقب آن، کند شدن سرعت گوشی می شود.

اجرا شدن برنامه های مختلف، ذخیره اطلاعات، عکس و تصاویر بر روی گوشی، به تدریج پر شدن فضای آزاد حافظه را به دنبال دارد. همچنین، اجرای هر اپلیکیشن موجب ذخیره مقداری از فایل اجرایی بر روی حافظه می شود. این امر با گذشت زمان موجب شکل گیری حجم قابل توجهی از فضای حافظه با عنوان کش (Cache) می گردد.

مشکل پر شدن حافظه گوشی + تمام دلایل و راه حل های موجود (اندروید و آیفون)

سیستم عامل اندروید در مواقع پر شدن حجم حافظه، غالبا با نمایش یک پیام، این مورد را به کاربر گوشزد می کند. بر این اساس، پاک سازی و حذف بسیاری از ویدئوها و برنامه های نصب شده غیر قابل استفاده در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از این مشکل، بررسی حافظه گوشی در بازه های زمانی مختلف کمک شایانی می نماید.

3-کاهش عمر باتری

در مواردی علت کند شدن گوشی با کاهش عمر باتری دستگاه مرتبط است. به طور معمول، باتری های گوشی پس از دو یا سه سال با کاهش ظرفیت روبرو می شوند.باتری‌هایی که سن و سال بالایی دارند، معمولا بخش زیادی از شارژ دریافتی را هدر می‌دهند و آن را به گرما تبدیل می‌کنند. این گرما می‌تواند پردازنده را هم تحت تأثیر قرار دهد. زیرا با گرم شدن یک پردازنده، معمولا سرعت آن کاهش می‌یابد. در ضمن پردازنده‌ها و حافظه‌ها برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، باید جریان برق زیادی را دریافت کنند و باتری‌های قدیمی در این زمینه توانایی‌های چندانی ندارند و همین موضوع می‌تواند دلیل کند شدن گوشی باشد.

باتری موبایل خود را اینگونه سالم نگه دارید/راهکارهای محافظت از باتری گوشی  خوشمند در حین شارژ شدن | دیدبان ایران

تنها راه‌حل این معضل، جایگزین کردن باتری قدیمی با یک باتری جدید است. متأسفانه، به دلیل اینکه بسیاری از گوشی‌ها از باتری‌های غیرقابل تعویض بهره می‌برند، برای تعویض آن‌ها باید مبلغ نسبتا زیادی را هزینه کنید.

4- به‌روزرسانی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت کند شدن گوشی باشد، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها است. معمولا نسخه‌های جدید آن‌ها از امکانات بیشتری بهره می‌برند و بهره‌گیری از امکانات بیشتر مساوی است با فشار بیشتر به قطعات سخت‌افزاری گجت‌های قدیمی.

چگونه برنامه های گوشی را آپدیت کنیم؟ (اندروید و آیفون) - جالب آموز

البته کاملا طبیعی است که با افزوده شدن ویژگی‌های مختلف به اپلیکیشن‌ها، آن‌ها سنگین‌تر از گذشته شوند. اما بیشتر اپلیکیشین‌های طوری طراحی شده‌اند که بخش زیادی از حافظه رم و قدرت پردازشی پردازنده را اشغال نکنند و در ضمن طراحان همواره توجه ویژه‌ای به موضوع مصرف شارژ نشان می‌دهند؛ زیرا کاربران از اپلیکیشن‌هایی که شارژ زیادی مصرف می‌کنند دل خوشی ندارند و معمولا این افراد چنین اپلیکیشن‌هایی را به سرعت پاک می‌کنند. در نهایت باید بگوییم که شاید به‌روزرسانی نرم‌افزارها در کند شدن گوشی تأثیر داشته باشد، اما این تأثیر چندان زیاد نیست.

5-فرسودگی حافظه

همانند باتری‌ها، حافظه‌ی داخلی گوشی‌ها هم پیر می‌شوند و این مساله می‌تواند دلیل کند شدن گوشی باشد. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ظرفیت حافظه‌های داخلی، همانند باتری‌ها، طی مرور زمان کاهش می‌یابد. با توجه به این موضوع، همواره بخش‌های اضافه‌ای در حافظه داخلی وجود دارند که با از کار افتادن بخش‌های قدیمی، این قسمت‌های جدید به کار گرفته می‌شوند. در نهایت، عمر حافظه‌ی داخلی بستگی به میزان دیتای جدیدی دارد که در آن ذخیره می‌کنید. روی هم رفته، معمولا حافظه‌های داخلی دو تا سه سال به‌خوبی جواب می‌دهند و عمر کلی بسیاری از آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال است.

6- هک شدن (آلوده شدن گوشی به ویروس)

هک شدن گوشی و در نتیجه آلوده شدن آن به ویروس هم می‌تواند علت این امر باشد. در این موارد هکرها ممکن است برنامه‌ای ناشناخته را روی گوشی شما نصب کنند که منابع آن مانند CPU و حافظه را درگیر کند. این ابزارها به صورتی طراحی شده‌اند که می‌توانند اکثر منابع گوشی را تسخیر کنند و منابع کمی برای انجام کارهای شما باقی بگذارند.

راهکارهایی برای هک نشدن گوشی تلفن همراه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان  | Mehr News Agency


اولین راه حل که برای جلوگیری از آلوده شده گوشی به ویروس لازم است اجرا کنید این است که یک آنتی ویروس قوی روی گوشی خود نصب کنید. علاوه بر آن روش‌های هک را بشناسید و از باز کردن لینک‌های ناشناخته و غیر مطمئن خودداری کنید. اگر هم گوشی شما هم هک شده است، در مرحله اول باید بگردید و برنامه‌های اضافی و ناشناخته را حذف کنید. برای این کار از تنظیمات گوشی به بخش app رفته و لیست اپلیکیشن‌های خود را بررسی کنید. همه برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید. اگر این راهکارها پاسخگو نبودند می‌توانید گوشی خود را نزد یک تعمیرکار ببرید تا مشکلات آن را حل کند. همچنین گزینه ریست فکتوری می‌تواند گوشی را به حالت اولیه برگرداند، اما همه اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شما حذف می‌شوند.

7-داغ شدن گوشی

اگر تا حالا به مدت طولانی زیر نور آفتاب از گوشی استفاده کرده باشید، ممکن است با اخطاری در مورد دمای بسیاری بالای گوشی مواجه شده باشید. همین داغ شدن علت مشکل است. چرا که زمانی که گوشی بیش از حد داغ می‌شود، برای جلوگیری کردن از داغ شدن بیشتر گوشی، عملکرد چیپست آن محدود می‌شود. در نتیجه گوشی کند می‌شود تا دمای آن به حالت عادی برگردد. همین فرایند در جریان بازی‌های سنگین هم ممکن است برای برخی از گوشی‌های اتفاق بیفتد.

روش‌های محافظت از گوشی موبایل و وسایل دیجیتال در گرمای تابستان
بیشتر بخوانید: روش‌های محافظت از گوشی موبایل و وسایل دیجیتال در گرمای تابستان


برای اینکه گوشی شما داغ نکند و عملکرد آن افت پیدا نکند، بهتر است از فعالیت داغ کردن بیش از حد آن جلوگیری کنید. به این منظور اولا نباید زمانی که گوشی در حال شارژ است از آن استفاده کنید. ثانیا گوشی را در معرض گرمای شدید قرار ندهید. و برای اطلاعات بیشتر مطلب روش‌های محافظت از گوشی موبایل و وسایل دیجیتال در گرمای تابستان را مطالعه بفرمایید.

8-استفاده از بک گراند و انیمیشن‌های متعدد

استفاده از بک گراندهای متحرک عموما فشار زیادی را به گوشی وارد خواهند کرد. چرا که مانند این است که یک برنامه به صورت مداوم روی گوشی شما اجرا شود. همین موضوع باعث می‌شود که فشار زیادی به گوشی وارد شده و بخشی از حافظه رم آن به همیشه درگیر باشد. علاوه بر آن انیمیشن‌های سنگینی که ممکن است به ظاهر ساده به نظر برسند می‌توانند عملکرد گوشی را محدود کنند. برای نمونه هنگام باز کردن گوشی ممکن است یک انیمیشن ظاهر شود. همین انیمیشن زیبا و به ظاهر ساده می‌تواند تا حدی سرعت موبایل شما را پایین بیاورد.

دانلود برنامه Pixel 4D™ Live Wallpapers برای اندروید | مایکت

در این مورد بهترین راه حل استفاده نکردن از لانچرها و انیمیشن‌های متعدد است.

عملکرد گوشی‌های هوشمند طی مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود و منشأ اصلی این معضل به طول عمر محدود قطعات درون این گجت‌ها برمی‌گردد. اما با رعایت نکات ساده و شناختن دلیل کند شدن گوشی، می‌توانیم عمر مفید این گجت‌ها را افزایش دهیم و با خیال راحت تا چند سال از آن‌ها بهره ببریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.