روش‌های محافظت از گوشی موبایل و وسایل دیجیتال در گرمای تابستان

روش‌های محافظت از گوشی موبایل و وسایل دیجیتال در گرمای تابستان

گرمای تابستان می‌تواند گوشی‌های موبایل را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهد. هر ساله در تابستان گوشی‌های همراه زیادی در اثر قرارگرفتن در معرض گرما با ترکیدن و انفجار باتری مواجه می‌شوند.

گوشی‌های هوشمند چه زمانی بیش از حد داغ می‌شوند؟

تقریباً هر کاری که با گوشی خود انجام می‌دهید گرما ایجاد می‌کند و از آنجایی که تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند مانند انسان عرق کنند، این گرما افزایش می‌یابد. وقتی دمای محیط نیز بالا باشد، طولی نمی‌کشد که دمای گوشی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. برای مثال، در طول موج گرمای سال گذشته تعداد زیادی از تلفن‌های همراه خراب شدند.

گوشی‌های هوشمند تنها زمانی که دمای محیط به بالای ۴۰ درجه سانتی گراد یا بالاتر برسد، یا زمانی که دستگاه در یک روز بسیار گرم در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، با مشکل مواجه می‌شوند.

اکثر گوشی‌های هوشمند به کاربران درباره گرمای بیش از حد هشدار می‌دهند. برنامه‌هایی مانند Cooling Master (اندروید) نیز می‌توانند دمای تلفن را در زمان واقعی نظارت کنند. یک قانون کلی هم هست: اگر تلفن همراهتان آنقدر گرم شده که نمی‌توانید آن را در دستتان نگه دارید، پس حتما گوشی‌تان بیش از حد گرم شده است.

اگر گوشی‌تان کُند کار می‌کند هم یک نشانه از گرمای بیش از حد است. تلفن همراه شما می‌تواند از خودش دربرابر گرما محافظت کند. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرمای زیاد می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر عملکرد تلفن شما داشته باشد و عمر باتری آن را کاهش دهد.

چگونه می‌توان گوشی هوشمند را در برابر گرما محافظت کرد؟

تلفن را داخل جیب نگذارید: اگر در یک روز گرم، می‌خواهید گوشی‌تان را خنک کنید، نباید تلفن خود را در جیب خود نگه دارید. این موضوع نه تنها ناخوشایند است، بلکه گرمای طبیعی بدن شما علیه فرایند خنک‌کننده کار خواهد کرد. درست مانند فرآیند شارژ کردن که بهتر است گوشی خود را در یک موقعیت سایه‌دار و دور از مواد عایق‌بندی قرار دهید. در بدترین حالت، باتری گوشی در حالتی که بیش از حد گرم شده باشد، می‌تواند شروع به نشت کرده یا آتش بگیرد و شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.

تلفن را در حالت هواپیما قرار دهید: این فقط دمای خارجی نیست که موجب داغ شدن گوشی می‌شود. اگر شما در حال بازی کردن یا برقراری تماس‌های فراوان باشید، گوشی شما سخت‌تر کار خواهد کرد و حرارت بیشتری را ایجاد می‌کند که این موضوع می‌تواند به گرمای بیش از حد آن منجر شود. برای کمک به خنک کردن گوشی خود، آن را در حالت هواپیما قرار دهید و از برنامه‌های کاربردی پرقدرت مانند بازی استفاده نکنید و بهتر اینکه استفاده از آنها را برای مدت زمان طولانی متوقف کنید.

خاموش‌کردن بلوتوث گوشی موبایل: در حالت عادی ممکن است بلوتوث گوشیتان را روشن نگه دارید؛ چون قرار است آن را به ضبط ماشینتان یا مچ‌بند یا ساعت هوشمند وصل کنید. اما اگر برای استفاده از بلوتوث دلیلی ندارد، آن را خاموش کنید تا گرمای اضافی تولید نکند. گرمای ناشی از کارکردن پردازنده به‌ همراه گرمای هوا می‌تواند باعث آسیب گوشی موبایلتان شود.

کم‌کردن نور نمایشگر موبایل: تنظیم نور گوشی موبایل بر اساس نور مورد نیازمان یکی از روش‌های مهم محافظت از گوشی در گرما است. هرچقدر نور گوشی بیشتر باشد، انرژی بیشتری برای تولید نور استفاده می‌شود و گرمای بیشتری ایجاد می‌شود. در برخی تلفن‌های همراه، نور موبایل به‌صورت خودکار بر اساس نور محیط، میزان شارژ باتری و داغ بودن آن کم یا زیاد می‌شود. اما اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد به‌صورت دستی نور آن را تنظیم کنید.

گوشی خود را در ماشین نگذارید: یک ماشین در یک روز گرم، مثل یک گلخانه عمل می‌کند؛ مطالعه‌ای نشان می‌دهد که یک ماشین که در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد در یک روز آفتابی پارک شده است، می‌تواند در یک ساعت به دمای ۴۷ درجه برسد. شرکت اپل توصیه می‌کند که در دمای بیش از ۴۷ درجه از آی‌فون استفاده نکنید و می‌گوید که نباید گوشی‌تان را در مکانی با درجه حرارت بیش از ۴۵ قرار دهید. سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز توصیه‌های مشابهی دارند. البته خودروهای داغ حتی برای انسان‌ها و حیوانات هم تهدید محسوب می‌شوند.

تلفن‌تان را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید: همان‌طور که احتمالا تجربه کرده‌اید، شارژ تلفن شما می‌تواند باعث گرم شدن آن شود. اگر گوشی خود را هنگامی که در حال شارژ کردن آن هستید، در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید، گرمای خورشید به حرارت طبیعی گوشی اضافه می‌کند که موجب اثرات جانبی انتقال برق به باتری گوشی شما می‌شود. این موضوع می‌تواند تلفن شما را بیش از حد معمول گرم کند.

گوشی را زیر بالش شارژ نکنید: به دلیل مشابه، نباید تلفن خود را برای شارژ کردن زیر هر نوع بالش، پتو یا سایر مواد گرم‌کننده قرار دهید. در یک روز گرم، گرمایی که بر اثر یک تلفن در حال شارژ ایجاد می‌شود، اگر به صورت موثری پایین نیاید، می‌تواند به سطح خطرناکی برسد. بنابراین لازم است که از شارژ شدن گوشی خود در یک مکان سایه‌دار و ترجیحا در یک سطح سخت و سرد اطمینان حاصل کنید.

تمیز کردن موبایل : گوشی‌های موبایل در تابستان بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرند. آلوده شدن موبایل با عرق یا ضدآفتاب و مرطوب‌کننده‌ها باعث ایجاد لایه‌ای چربی روی سطح گوشی می‌شود. این حالت هم به خود گوشی آسیب می‌رساند و هم باعث انتقال آلودگی به پوست می‌شود. برای تمیز کردن سطح گوشی می‌توانید از مواد مخصوص این کار استفاده کنید یا از دستمال‌های مرطوب یا پارچه‌های میکروفایبر بهره ببرید. استفاده از دستمال کاغذی چندان مناسب نیست و باعث ایجاد خط‌وخش روی صفحه نمایشگر می‌شود.

اگر گوشی خیلی داغ شده، آن را در فریزر قرار ندهید: تغییر دمای سریع نیز برای تلفن شما بد است. یکی از دلایل این موضوع، چگالش است. اگر این‌طور در نظر بگیریم که آب داخل گوشی شما به دام افتاده است، اگر آن را زمانی که بسیار داغ است، در جایی مانند یخچال قرار دهید می‌تواند مشکل‌ساز شود. بهترین کار این است که گوشی خود را خاموش کنید و برای مدتی در یک مکان سرد قرار دهید و اجازه دهید که در یک زمان منطقی و معمول به دمای اتاق برگردد.

داغ شدن بیش از اندازه باتری و موبایل اتفاقی است که در روزهای گرم سال بیشتر با آن مواجه می‌شویم. گرمای زیاد عمر باتری موبایل را کاهش می‌دهد و اجزای داخلی گوشی را آسیب‌پذیر می‌کند. در روزهای گرم تابستان با رعایت روش‌های محافظت از گوشی موبایل احتمال خراب شد گوشی‌تان را کاهش دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.